poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 939 .



Întâlnirile omului cu ursul (Ursus arctos arctos) 33
personale [ ]
Povestirile oamenilor care s-au întânit cu ursul brun.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Artangel ]

2011-01-04  |     | 



Cojan Florea, 55 de ani, Covasna, vânător

1.

1983. Piliș. Eram la stână. Era într-o marți seara, când dădeam la porci de mâncare, un câine era legat în spate, la porci. Baciul, Gheorghe David, a strigat că ia ursul porcii. Am fugit cu Petrică Cojan, l-am luat cu câinii și l-am mânat până-n Barta, prin pădure.
L-am lăsat, ne-am întors la stână. Eram uzi. Ne-am pus la foc să ne schimbăm. Eram în cioareci. Sunt haine ciobănești. Când m-am dezbrăcat, trosnea cotețul. Era noaptea. A venit ursul înapoi la porci. Am sărit din stână toți trei. Eu primul, Petrică Cojan al doilea și ciobanul David al treilea. Cotețul era la 15 metri de stână.
Când am ieșit și-am strigat, dracul de urs, de nervi, s-a repezit și a sărit la mine. M-a trântit. M-a rupt de picior, în partea stângă la burtă și sub bărbie. Am avut noroc că am fost în colțul stânii și a dat cu ghearele de a aprins mai mult bârnele de la stână. A strigat Petrică Cojan și eu și au sosit câinii de la oi și l-am mânat iarăși de n-a mai venit.

2.

Piliș, 1978. A venit la oi, l-am mânat vreo doi kilometri prin pădure cu Titi Urzică, cu șapte câini. Era timp ploios. La un moment dat s-a întors, a sărit în coșar și a mâncat oaia. Până am sosit noi, a mîncat oaia.

3.

Piliș, 1992. A venit noaptea, era timp ploios. Eram 6 ciobani la stână. A luat o oaie. S-au dus ciobanii după el și unde l-au sosit să scoată oaia, de nervos ce era,
mi-a omorât un câine. Parciulea se numea.

4.

1975, Piliș. Eram cu Titi Urzică și cu Enea Ion, poreclit Ucă. Umbla ursul tare la oi și trebuia să facem pază noaptea. Era lună. Ursul venea foarte încet la stână. Se ascundea după cioate sau după fagi cu umbră și sub vânt să simtă el câinii și ciobanii. Aveam felinare. Nu aveam lanterne atunci. Când a vrut să se repeadă în coșar, i-am ieșit în față. Am dat drumul la câini, pentru că erau legați. L-am băgat în pădure, la 200-300 de metri. S-a băgat pe pârâu devale. La vreo 50 de metri, pârâul a fost plin cu lemne, nu a mai putut să meargă. Noi... după el! Câinii l-au îngrămădit și s-a întors la noi. S-a repezit, ne-a dărâmat. Era pârâul îngust. Ne-a spart și felinarul. Numai a doua zi am găsit căciulile.

5.

Matepal. Am stat 3 săptămâni la Piliș și 3 săptămâni la Matepal.Era Enea Ion (Þică Ucă), Császár pădurarul (tatăl lui Miși) să ne arate. Eram călare pe cal, până la Matepal. Era o potecuță, cât mergeau cerbii și când am ajuns în poiană, pădurarul a văzut ursoaica cu 2 pui. Mânca iarbă. Nea Þică a strigat și de la 50 de metri, ursoaica a fost pe noi călare. Am scăpat caii și vreo 10 kilometri am venit pe jos.

.  |










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!