poezii
v3
 

Agonia - Ateliere Artistice | Reguli | Mission Contact | Înscrie-te
poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
armana Poezii, Poezie deutsch Poezii, Poezie english Poezii, Poezie espanol Poezii, Poezie francais Poezii, Poezie italiano Poezii, Poezie japanese Poezii, Poezie portugues Poezii, Poezie romana Poezii, Poezie russkaia Poezii, Poezie

Articol Comunităţi Concurs Eseu Multimedia Personale Poezie Presa Proză Citate Scenariu Special Tehnica Literara

Poezii Rom�nesti - Romanian Poetry

poezii


 


Texte de acelaşi autor


Traduceri ale acestui text
0

 Comentariile membrilor


print e-mail
Vizionări: 7684 .



Nasterea Universului
eseu [ ]
Big Bang-ul si "forta primordiala"

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
de [Lia Tzugui ]

2007-11-03  |     | 



Big Bang-ul si "forta primordiala" .

Este demonstrat faptul ca universul are un inceput , deci , teoretic , are nevoie si de un sfarsit . Universul s-a nascut acum 15 bilioane de ani , iar stingerea lui este preconizata sa se petreaca peste 20 de bilioane de ani . Avand in vedere rata de expansiune a universului , si ceea ce s-a petrecut de la Big Bang pana in ziua de astazi , comparativ cu rata de evolutie a umanitatii , ne arata ca omenirea s-a format in ultimele 3000-4000 de ani . Daca omenirea ar fi luat nastere odata cu universul , ar fi fost cu mult mai evoluata . Aceasta teorie , sustinuta de factori istorici si bio-evolutionisti reali implica si teoria ca universul s-a nascut datorita unei forte supranaturale / necunoscute , ceea ce foarte multi din noi identificam cu Dumnezeu . Aceasta presupunere este adoptata de foarte multe persoane care cred ca omenirea a existat dintotdeauna , dar o evolutie constanta si neintrerupta a ei nu a fost permisa , datorita catastrofelor naturale sau a altor factori care nu au putut fi specificati cu exactitate . Din acest punct de vedere , omenirea a luat-o practic de la zero de nenumarate ori , motiv pentru care suntem la stadiul in care suntem astazi .

Daca a doua lege a termodinamicii este corecta , atunci este obligatoriu ca universul sa se fi nascut , si sa nu fi existat dintotdeauna . Faptul ca dezordinea creste cu timpul , si luand in considerare rata de desfasurare a tuturor proceselor din univers si cea de evolutie a umanitatii , arata ca universul s-a nascut acum 15 bilioane de ani . Un univers care ar fi existat dintotdeauna ar fi cu mult diferit de cel existent , iar singura explicatie pentru aranjarea curenta a stelelor si fortelor in cosmos , asa cum ele sunt acum , este ca unele stele sau forte ar fi fost latente . Este aproape imposibil de calculat ce modificari ar fi fost necesare in procesele si fortele existente , astfel incat ele sa fi sustinut un univers fara inceput , si sa il fi adus in starea in care el este in zilele noastre .
Intr-un univers static , caracterizat de lipsa dinamismului si a fortelor capabile de evolutie sau duplicare , nu ar exista nici un motiv si nici un argument coerent care sa faca stelele sa se aprinda sau stinga la un moment dat . Deci o evolutie continua a universului ar duce tot ceea ce cunoastem astazi intr-un punct inimaginabil diferit . In plus , acest univers teoretic nu s-a putea extinde , galaxiile nu s-ar mai indeparta una de alta , si nu ar exista accelerarea , forta specifica si direct proportionala cu gravitatia .
In universul pe care il cunoastem azi , galaxiile se indeparteaza una de alta , ceea ce numim expansiune . Soarele nu este singura forta gravitationala a galaxiei noastre , fapt dovedit de rotatia in ritm constant si egal a tuturor planetelor din jurul Soarelui . Daca acesta ar fi fost singurul centru gravitational , atunci planetele se supuneau legilor lui gravitationale in felul urmator : cu cat o planeta era mai aproape de Soare , cu atat ea se invartea mai repede , datorita acceleratiei induse .

Veridicitatea legii conservarii materiei ar fi fost anulata odata cu big bangul , daca acesta s-ar fi produs intr-un univers care exista dintotdeauna . Intr-un astfel de context densitatea ar fi infinita , concentrata intr-un singur punct , fenonem teoretic posibil , numit singularitate , fenomen care prin existente lui anuleaza toate legile fizice pe care le stim . Acest fenomen implica faptul ca big bangul nu ar fi depins de ceea ce exista inainte de el , ceea ce inseamna in cuvinte simple ca universul s-ar fi contractat dintr-o data , toate fortele si legile fizice ar fi disparut subit , iar materia nu ar mai fi avut proprietatile sale specifice , atunci existente . Odata cu acestea , legea conservarii materiei ar fi fost nula , deci big bangul nu putea evolua spre a crea universul cum il stim astazi . Singura varianta pe care omul o poate explica , in contextul stiintific si al evolutiei in care ne aflam , este ca universul s-a nascut odata cu big bangul , explozie cauzata de o "forta primordiala" , asa cum aceasta forta necunoscuta a fost numita de Einstein , si care , impreuna cu procesele fizice si chimice cunoscute , a permis extinderea si evolutia tuturor cele existente pana in momentul de fata . In plus , tot ceea ce exista astazi impune ca universul sa se fi nascut , acum 15 bilioane de ani , asa cum se stie , si cum a fost dovedit intr-o mare masura . Totul incepand de la big bang pana in ziua de astazi a decurs perfect normal si explicabil , inafara de forta primordiala care a generat acea explozie primara . Acela poate fi singurul miracol al universului , sau doar un element pe care il acceptam ca miracol pentru ca nu i-am gasit inca o explicatie plauzibila .
A doua lege a termodinamicii , aplicabila si universal valabila , arata ca un universul in care ne aflam s-a nascut , si ca nu ar fi putut supravietui pana astazi si in aceasta forma avand in vedere rata de miscare si crestere a dezordinii daca el ar fi existat dintotdeauna . Universul nu ar fi putut oscila la infinit , implicit nu ar fi putut sustine sistemele solare asa cum sunt ele acum , nu ar fi putut sustine nici macar formarea vietii , ce sa mai pomenim de evolutia rasei umane .
Stim ca lumina care se vede pe cer , inafara de lumina creata de stele , provine de la norii de gaze . Lumina care ajunge la noi , ca si caldura dealtfel , sunt filtrate de materia existenta in spatiu . Caldura solara de exemplu , cantitatea care ajunge la noi , este mult mai mica decat cantitatea care pleaca din nucleul soarelui : ea este "filtrata" si imprastiata de materia solara , din momentul in care ea este degajata de reactiile nucleare din centrul planetei . Toata materia din univers filtreaza radiatii , de diverse feluri , iar temperatura ei ramane constanta . Este evident ca exista suficienta materie in univers incat sa filtreze toate radiatiile existente , astfel incat la Terra sa ajung cantitatea optima de lumina si caldura . Materia nu poate fi masurata sau cantarita , insa ceea ce exista ne este suficent pentru a exista si evolua . Aceasta cantitate este cea potrivita pentru a construi un raport corect (termal si de energie) cu radiatia cosmica de fundal .Fiecare frecventa a lumnii are un spectru termal diferit , si fiecare spectru termal necesita o anumita cantitate de materie pentru a fi filtrata si ordonata . Ceea ce face radiatia cosmica de fundal invizibila este faptul ca spectrul ei termal este unul bine definit si constant . Un alt coeficient al acestui spectru ar fi facut radiatia vizibila , in mod teoretic . Putem vedea cateva stele si galaxii , dar radiatia nu este vizibila in nici un fel , ceea ce inseamna ca intr-un loc foarte indepartat de noi , o cantitate mare de materie face radiatia sa devina opaca . Acestea sunt valabile doar in cazul in care legea gravitatiei si a densitatii sunt cele cunoscute , iar retro proiectarea acestei teorii referitoare la radiatia cosmica de fundal ne poate duce pana in punctul in care nasterea universului este obligatorie si naturala .
Un aspect controversat , strans legat de teoria generala a relativitatii , este acela ca aceasta lege nu poate fi aplicata pe distante foarte mici , datorita naturii sale clasice .

Mecanica cuantica sustine ca un obiect nu poate avea in acelasi timp o pozitie bine definita , si o viteza bine definita : cu cat se incearca o masurare mai precisa a vitezei obiectului , cu atat mai putin precisa va fi stabilirea pozitiei acestuia , si invers . Pentru a masura si evalua consecintele big bangului , chiar si in ipoteza de a aduce argumente impotriva acestuia , este obligatoriu , in concluzie la principiul mecanicii cuantice de mai sus , sa tinem cont de gravitatie si termodinamica . Daca aceste forte sunt luate in calcul ca atare , retro proiectarea evenimentelor duc la big bang in sine , ca explozie datatoare de viata , cu ajutorul fortei primordiale .
Teoria cuantica introduce conceptul stiintific teoretic posibil de Timp imaginar . Intr-un grafic in care timpul pe care il cunoastem noi este o linie orizontala , in stanga fiind trecutul si in dreapta viitorul , linia timpului imaginar este verticala . El implica o alta realitate , la fel de acceptabila ca a noastra , dar pe care nu o putem cunoaste si atinge . Spatiul si timpul imaginar au limite in extindere , dar nu au margini . Asa cum Terra este limitata ca suprafata dar nu are margini , adica nu o sa cazi niciodata dincolo de o margine . Daca intr-adevar spatiul si timpul imaginar sunt asemanatoare cu suprafata Terrei , atunci nu ar exista nici o singularitate in timpul imaginar , acel punct in care legile fizice sa devina nule . Astfel nu ar exista margini pentru acest timp imaginar , asa cum nici Terra ca planeta nu are margini . Aceasta implica faptul ca legile fizicii determina starea universului in timpul imaginar , in functie de care poate fi calculata si starea universului in timpul real . Deci o singularitate si un big bang sunt direct probabile si in timpul real . Pentru a evita probabilitatea fortei primordiale necunoscute in timpul real , putem recurge la metoda prin care s-a nascut universul in timpul imaginar . In concluzie , tot ceea ce vedem exista datorita si incepand cu nasterea universului , care este posibila si explicabila fara existante fortei primordiale necunoscute . Desigur toate acestea sunt probabilitai bazate pe ipoteza lipsei marginilor timpului imaginar , in concordanta cu lipsa marginilor Pamantului . Nu pot fi dovedite nici autenticitatea , nici falsitatea acestei ipoteze in momentul de fata . Aceasta ipoteza nu ar fi in totalitate adevarata nici daca ar intra intr-un ciclu natural si posibil de fenomene , care sa ii asigure un rol in continuitatea universului . dar ar capata mai multa credibilitate deoarece nu ar exista alta variabila naturala care sa rezulte in starea cuantica actuala a universului . Tot conform acestei ipoteze , universul se extinde in continuare , folosindu-se de energia campului gravitational pentru a genera materie . Cu cat se extinde mai mult universul , cu atat are nevoie de mai multa energie din campul gravitational . Aceasta "datorie" fata de campul gravitational va fi achitata odata cu sfarsitul acestui univers : prin distrugerea lui , adica distrugerea materiei , energie va fi emanata si daruita inapoi .
Deformarile pe fundalul radiatiei cosmice de fundal sunt in concordanta cu teoria lipsei marginilor . Acestea fac posibil ca unele zone sa se fi extins mai mult si mai repede decat altele , pana in punctul final in care s-au prabusit , formand stele sau galaxii . Astfel teoria lipsei marginilor explica diversitatea universului in care traim . Implicit , perioada estimata de viata a universului nostru este de inca 20 bilioane de ani .
Teoretic este posibil ca prabusirea universului sa fie reversul expansiunii . Deci timpul s-ar fi scurs in sens invers , omenirea ar fi intinerit si ar fi disparut , timp in care galaxiile s-ar fi comprimat . Insa practic , acest scenariu este imposibil de pus in practica . Avand in vedere cresterea dezordinii din lume , si faptul ca universul se va micsora , arata ca timpul va functiona pe aceeasi axa .


.  | index










 
poezii poezii poezii poezii poezii poezii
poezii
poezii Casa Literaturii, poeziei şi culturii. Scrie şi savurează articole, eseuri, proză, poezie clasică şi concursuri. poezii
poezii
poezii  Căutare  Agonia - Ateliere Artistice  

Reproducerea oricăror materiale din site fără permisiunea noastră este strict interzisă.
Copyright 1999-2003. Agonia.Net

E-mail | Politică de publicare şi confidenţialitate

Top Site-uri Cultura - Join the Cultural Topsites!